Thursday, March 26, 2009

.Patung Kertas.


.Patung Kertas.



About Paper Dolls

Paper dolls are figures cut out of paper, with separate clothes usually held onto the dolls by folding tabs. They have been inexpensive children's toys for almost two hundred years. Today, many artists are turning paper dolls into an art form.

Paper dolls have been used for advertising, appeared in magazines and newspapers, and covered a variety of subjects and time periods. They have become highly sought-after collectibles, especially as vintage paper dolls become rarer due to the limited lifespan of paper objects. Paper dolls are still being created today.

Paper dolls have regained popularity with young children featuring popular characters and celebrities. Online and virtual paperdolls also have a popular following, with users able to drag and drop images of clothes onto images of dolls or actual people.

Sumber daripada Wikipedia...



Aku pon nak berkongsi cerita tentang zaman aku kanak-kanak..

Paper dolls ni aku main masa kecik2 dulu..nak beli barbie doll tak mampu..beli je la patung kertas..seronok main paper doll ni sebab kita boleh tukar-tukar baju dier..sekarang ni susah kita nak jumpe budak perempuan yang main paper doll..yela zaman sekarang orang dah ramai yang senang2..sekolah rendah pon dah ade hanphone canggih..belajar tak pandai pon parent tak bising..zaman aku dulu main paper doll ni pon kena marah dgn parent..sebab membazir dh lama2 tak guna buat sepah kat umah je..sejak berkenalan dengan kekasih hati ni, aku rajin berjalan pegi kedai-kedai barangan terpakai, kedai-kedai runcit lama banyak lagi la..kerajinan kami membuahkan hasil bila aku jumpa semula permainan kegemaran aku ni..seronok tak terkata..terkenang zaman masa kecik2 dulu..aku pon beli la banyak2 sebagai koleksi peribadi aku..ada yang aku simpan dan ada yang aku jual..



Masa aku berniaga dekat bazaar jb, ada seorang pelanggan aku ni..perempuan la..umur dalam lingkungan akhir 20-an..dah berkahwin dan mempunyai seorang anak yang aku rasa umur 3-4 tahun camtu la..masa dier nak beli paper doll ni, dier punya senyuman bukan main lebar lagi..agaknye dier teringat masa kecik2 dulu..anak dier pulak tak tahu pasal paper doll ni..paper doll ni rare la zaman sekarang ni..susah kite nak jumpa kat kedai2 runcit..even tora, ding dang pon budak2 sekarang tak beli..semuanya sibuk dengan PSP, Play station, Astro ceria, macam2 la..semua sibuk nak glamer jadi artis masuk tv..glamer kat tom2 bak, pondok2..bukan aku cakap tak bagus benda2 tu..bagus la budak2 sekarang self-confident lebih tinggi daripada budak2 dulu..tapi cuba lah main permainan yang tak menghabiskan duit mak bapak..maksud aku yang beribu or beratus la..


Seronok tau permainan dulu-dulu..


7 comments:

Si Jambi Darat said...

wah..btol tu.mainan ni dah rare..susah nak dpt.kita collect tau syg..hehe.
i pun nak tunjuk mainan kapal terbang i la..hehehe

.miss daimen. said...

hehehe..
mari kite tunjukkan koleksi kite..

.miss daimen. said...

hehehe..
mari kite tunjukkan koleksi kite..

Si Jambi Darat said...

tapi syg la nak bukak dari wrapping dia..nanti nak beli lagi la..kalo tau beli banyak2 haritu..

bi:lolo said...

ekekeke.teringat zmn sekolah dlu men koyak2 paper doll.pastuh match2 kn bju,henbeg,kasut segala.aku dlu kaki men tikam seposen.budak2 zmn skang mne pandang menan seposen.heh:P

.miss daimen. said...

hahaha..betol tu bilo..seronok kn men permainan tu sume..aku pon men tikam2 jugak..adik aku pon xthu men tikam2 tu..dier sik men b-daman je..

kathy said...

mn nk beli paper doll ni? dah lm cari x jmpe2...